woensdag 2 mei 2012

VOLVER IN CONCERT


Kiezen voor een projectkoor betekent voorbereiden van optredens. Daarvoor hebben we maandenlang in de muzikale geest doorgebracht in het immense Argentinië. In wereld- en havenstad Buenos Aires zongen we de oude en nieuwe tango, op de pampa’s klonken we als zwoegende landarbeiders, probeerden we loom en traag negerslavenkindjes in slaap te zingen. We verjongden ons met vrolijke kinderliedjes en in het noordwestelijke bergland lieten we ons meeslepen door de uitbundige lofzang op plaatselijke Indiaanse schoonheden: Viva Jujuy! (YouTube-filmpje).

begeleidend orkest Maleta Negra (foto G.J. Bollen)
v.l.n.r. Tis Marang, Jankoen de Haan, Eline Holl (buiten beeld Annemiek van der Heijden aan de piano)

Op 23 februari waren we klaar voor een eerste uitprobeersel - in het Apeldoornse kunstcafé Sam-Sam - met een bijna volledig programma, maar nog zonder orkest.
Veel bleek daarbij – hoopgevend - al min of meer ‘correct’, maar klonk nog verre van Argentijns. Met veel gedrevenheid is nog hard gezwoegd om de diverse stemgroepen tot fraai ritmisch samenspel te brengen en al die 25 Nederlanders enig Latinogevoel bij te brengen: dynamisch en los. Vrijheid moet je bevechten, dat hebben we geweten.

Volver-koor o.l.v. Gerard Schoren  (foto G.J. Bollen)

Na een nu complete try-out op 19 april voor de bewoners van repetitielocatie Marken Haven in Beekbergen, was het op 21 en 22 april menens: de eerste twee openbare concerten.
Zaterdagavond 21 april de première in een uitverkocht ACEC in Apeldoorn en meteen de middag erna weer het podium op in een al even afgeladen DokH20, in een ‘tangoloods’, als Portneños van Hanzehavenstad Deventer, Buenos Aires aan de IJssel.
Het enthousiasme spatte er van af, bij koor en orkest, het samenspel bleek snel gegroeid. De formule met ook solo’s, een duet en kwartet pakte goed uit. Vier Volvervrouwen vormden met Merceditas een gelukzalig klavertje vier; de twee ossenhoeders Hugo en Tjalling lieten met hun El Boyero overtuigend en krachtig horen hoe je de hevigste liefdespijn vrolijk kunt wegzingen; baszanger Rob bracht vol verve tenor en componist van ‘titelsong’ Volver (1935), Carlos Gardel, weer tot leven en alt Jet – fijnbesnaard op gitaar begeleid door dirigent Gerard – verklaarde met prachtige stem de reden van ons bestaan: Razón de Vivir. ịClaro!

Eline Holl, violiste van Maleta Negra (foto G.J. Bollen)

Tot 1 juni kan deze klare wijn nog verder rijpen in het vat en wordt er nog verder geslepen aan de steen der terugkeer. Het concert in de Arnhemse Waalse kerk zal weer anders en nieuw klinken, ook door de bij deze locatie passende sfeer en acoustiek. Reserveren aangeraden!

(c) Rob Vlasblom